Uczmy się na błędach innych
Polecane – przez Fordek Szkoła żeglarsko-motorowodna.
Różne książki szkoleniowe które polecamy na naszych szkoleniach są dopiero wstępem do przygody żeglarskiej czy motorowodnej. Zazwyczaj są to znane pozycje szkoleniowe dla żeglarzy i motorowodniaków. Ta podstawowa wiedza to stanowczo za mało, aby bezpiecznie poruszać się jachtem po wodach morskich. Oczywiście można sięgać po inne pozycje szkoleniowe, opowiadania z wypraw jak również biografie słynnych kapitanów ale one zazwyczaj nie opisują niespodziewanych zdarzeń na morzu, błędów w nawigacji skutkujących katastrofą, błędnych decyzji kapitana, a przede wszystkim RUTYNY, która po wielu latach uprawiania żeglarstwa czy motorowodniactwa wkrada się u każdego z nas.
Chcielibyśmy Wam polecić książkę “Wypadki jachtów morskich” autorstwa kpt. Małgorzaty Czarnomskiej. Znajdują się w niej opisy, analizy a również przyczyny wypadków jachtów morskich. Oczywiście możecie je znaleźć również na sieci analizując raporty Państwowej Komisji Badań Wypadków Morskich ale tu macie wszystko ładnie podane w przejrzystej formie.
Części wypadków, jakie miały miejsce z pewnością dało by się uniknąć gdyby nie RUTYNA Kapitana i załogi, brak odpowiednio przeprowadzonych odpraw bezpieczeństwa przed wypłynięciem z portu, próbnych alarmów (człowiek za burtą, pożarowych itp.), właściwego klaru na jachcie czy też wykwalifikowanej załogi.
UCZMY SIĘ NA BŁĘDACH INNYCH!!! i nie popełniajmy kolejnych. Nie skracajmy czasu jaki jest przewidziany przepisami na szkolenia żeglarskie czy motorowodne (polecamy artykuł: https://www.fordek.pl/blog/czy-mozna-zrobic-uprawnienia-sternika-motorowodnego-w-1-dzien/) wybierajmy sprawdzone szkoły i doświadczonych szkoleniowców.
Tak Pani kpt. Małgorzata napisała o swojej książce:
“Opisy wypadków jachtów morskich powstały na podstawie oficjalnych raportów kilku instytucji, między innymi polskiej Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, brytyjskiego Marine Accident Investigation Branch, amerykańskiej United States Coast Guard i kanadyjskiego Transportation Safety Board of Canada. Orzeczenia tych instytucji sporządzane są przede wszystkim po to, żeby inni żeglarze mogli uczyć się na błędach cudzych i unikali popełniania własnych.
Historie które przedstawiam w książce wydarzyły się na przestrzeni wielu lat. Analiza zdarzeń pokazuje, że rzadko przyczyna wypadku sprowadza się do jednej konkretnej złej decyzji czy pojedynczego zaniechania. Najczęściej czynników jest wiele. Wśród nich przeważają próby pójścia na kompromis z dobrą praktyką morską wynikające z lekceważenia zasad, niewiary w realność niebezpieczeństwa czy też nadmiernej pewności siebie dowódców. W pozostałych przypadkach scenariusz pisze morze.
Celem mojej publikacji jest pokazanie na przykładach zależności przyczynowo-skutkowych, które mają miejsce podczas żeglugi i mogą doprowadzić do wypadków. Każdy kapitan popełnia błędy. Każdy bez wyjątku. Czasem okoliczności je tuszują, ale są sytuacje, kiedy morze nie wybacza. Jest to partner wymagający, którego trudno przechytrzyć.
Kpt. Małgorzata Czarnomska“
Książka do nabycia w Wydawnictwie Nautica.